Lucka fem

Bakom lucka fem döljer sig en dikt om is,
en hyllning till kylan, som vi kan kalla vinterns pris.
Delvis handlar den också om hur snön olyckligtvis
i mina trakter är på väg in i smältandets kris.

Ty jag kommer trots allt från trakter som tidvis
kan beskrivas som ett vinterparadis. 

Där snön ligger i drivor under kvarglömd solmarkis
på en bädd av granris.
Där den ibland drabbas av hybris,
så att den faller i dagar och nätter, ibland veckovis
tills hela landet begravs likt en dammig servis
som givits till din farmor av en smaklös polis
i ett försök till kurtis.

I tider som dessa kan det ju vara precis
vad vi önskar att se när vi står vid vår spis
för att tillaga vår feta julegris.

Och fortsättningsvis
kan det ju vara trevligt att öva upp sin dotter till en skicklig snöskulptris
så att hon i framtiden kan vinna stora pris
och hamna i någon stor tidnings lilla notis
där hon hyllas för sin konstnärliga expertis. 

Men hur skall detta gå när kylan olyckligtvis
här i syd får vika undan för en ljummare bris,
och lämna mig fri från snöskottningens exercis?

Det får bli en surpris.

Kommentarer
Postat av: frikadellen

Sv. Åhmenåh! Det får jag berätta om ngn annan gång. Det låter så tråkigt när man förklarar ändå.

2010-12-05 @ 22:47:07
URL: http://frikadellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0