Vive la france

Jag är tillbaka efter internationella helgen. Hit och dit och hit och dit från Schweiz till Frankrike till Schweiz till Tyskland och tillbaka till Schweiz har jag farit. Och kära nån vad jag har sett!

Igår var jag i Frankrikes sydligare regioner. I en liten och sjuukt pittoresk by i Alsace, närmare bestämt.

Där gudstjänstade jag tillsammans med en hög tillresta svenskar i liten men överdådigt smyckad stenkyrka, doftade på klättriga rosor och smaskade sparris tills solen gick ner. 




I grannhuset samlade man på porslinsdjur och trädgårdstomtar. Jag ficka akut ameliefrånmontmartrefeeling och blev nästannästan tvungen att plocka med mig en liten nisse som sällskap på kommande äventyr. 



Värdfolket bjöd på bubbeldricka från närbelägna vingårdar. Med nyplockade körsbär till. 



Och till det knaprade vi i oss sparrisar med god aptit. Under bar och molnfri himmel.

Och runt benen våra strök mjukpälsade bykatter och små barn med körsbärskladdiga händer.

Ja jag var så överväldigad av det helas idylliskhet att jag nästan föll av min stol och ner i den prunkande rosenrabatten intill. 

Men bara nästan. Turligt nog. Jamenar, hur hade det sett ut liksom?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0