Raclette och fett

Ikväll har jag och aupairerna tillbringat en härig afton i raclettens tecken och till följd av detta står nu magen min åt alla håll medan det ur mitt gap osar likt från en gammal och genomsvettig socka. 

Det är dock inget som stör mig, med tanke på att jag de närmsta timmarna ändå planerat att ligga orörlig under ett täcke och vad andedräkten beträffar ändå lider brist på pusspartner att uppvisa den för.

Hursomhelst. Ni undrar vad raclette är förnågot och jag skulle vilja kalla det hela för den sofistikerade formen av svullomat. För det är ju det det är. 

Man tar alltså ett par kokta potäter, eventuellt någon skön grönsak och fett mycket peppar. Sedan skär man en sjukt tjock skiva ost och trycker in den i raclettejärnet sitt. När osten sedan uppnått önskvärt rinnigt tillstånd häller man helt enkelt hela härligheten över tidigare nämnda rotfrukt och skyndar sig sedan att stoppa allt i munnen innan alltsammans stelnar igen. 

Som sagt är det dock viktigt att försöka begränsa inmundigandet till rimliga mängder, då det annars kan orsaka paltkoma, magondska och social utstötthet till följd av munliga odörer.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0