Kyrkröran

Jag har just provat på en för mig heelt ny form av kyrkighet. Den trespråkiga gospelmässeformen, närmre bestämt.

En ganska tidskrävande grej, kan jag meddela att det är, där tre olika präster skall predika om samma sak fast på tre olika språk. Efter varandra. Där alla texter skall läsas tre gånger och alla liturgiska visor skall trippelframföras.

Men så, för att effektivisera det hela kom någon på den briljanta idén att psalmerna kunde sjungas på tre språk samtidigt. Samt att var och en högt och i otakt kunde läsa fadervårigheterna och trosbekännelserna på sitt eget modersmål, utan att riktigt förstå vad man själv eller någon annan säger mitt i allt yksi kaksi.

Och sedan, när man inte trodde att det kunde bli rörigare, då dyker en glad engelsksjungande gospelkör upp och drar med hela kyrkan i värsta halleluuujah och handklappsgunget.

It´s a salig röra in the kyrka, säger idolf och ser lite allmänt vilsen ut.



Kommentarer
Postat av: Myaraq - den där lilla svenskimån

När jaaaag var liten, då hade vi all bibelundervisning på danska och grönländska.



och det var oftast färingar som undervisade. knepigt va?

2011-05-15 @ 15:29:55
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Belinda

haha men vilken härlig upplevelse ändå? :)

2011-05-15 @ 21:43:45
URL: http://spellyourheart.wordpress.com
Postat av: Stella

Häftig blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 00:21:58
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0