Lucka sexton

Dagens juledikt handlar om en gran. 

Lite för att de i juletid är vanligare än socker i marsipan,
men mest för att det rimmar på bland annat fasan, indian, aspartam och uran.

Själv har jag avlett varje granskaffarplan,
eftersom jag knappt kan ta hand om en ensam tulpan.

Kanske saknar jag något essentiellt organ
som gör att växtmördandet för mig går på slentrian.

Hursomhelst är det viktigt att man vid nedhuggandet av sin gran
tar med sig någon som med använandet av yxa är van,
helst en skogshuggarveteran,
så att du inte råkar hugga av någon del av någon human.

Vidare bör du se till att pynta som en amerikan.
Fyll på med glitter, kulor, ljus och häng upp godis i cellofan.

Och glöm för all del inte bort att hälla på en ocean
med vatten, såatt granen inte skrumpnar ihop till ett litet flarn.

Och när du är färdig med detta, bjud då in en sopran
till att intill granen sjunga om de vise männen i turban.

Sedan kan du bjuda på ett par köttbullar från scan,
förutsatt att hon inte är vegetarian,
och i glädje fira Kristus på födelsedan.

När hon sedan vilat ut en stund på din vardagsrumsdivan
kan det vara läge att ställa ut din gran på en altan,
där han kan barra hela dan
utan att du behöver lägga upp en åtgärdsplan
eller skrika ut din sorg över hela stan.



Kommentarer
Postat av: bitterfittan

tysk europop från mitten av 90-talet kan inte vara något annat än fest!

2010-12-17 @ 11:43:17
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0